Nyhedsbrev

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

* obligatorisk
Luk
 

Åbningstider

Mandag:
7.30-16.30
Tirsdag-Onsdag:
7.30-17.00
Torsdag-Fredag:
7.30-16.30

Vælg side:

Gå til Porsche Centrum's Facebook side Gå til Skovgårds Autolakering's Facebook side

Rundt om 924

En sjældenhed på de danske landeveje

Porsche 924 er efterhånden en sjældenhed på de danske landeveje. De fleste er gået til ved almindeligt slid og ælde. Andre er gået til de evige Porsche marker ved trafikulykker. Derfor er priserne på vej op, og faktisk koster en perfekt 924 op mod 100.000 kr. idag.

Historien om Porsche 924 er en beretning om en VW direktør som sprang i målet.

I alle de år hvor Porsche har eksisteret som bilproducent, har fabrikken solgt knowhow til andre bilproducenter. Således har der gennem årene været samarbejde mellem Porsche og VW, BMW, Mercedes, Seat og mange andre. Faktisk er udviklingsarbejde for andre, en markant post på Porsches årsregnskab.

I begyndelsen af 1970'erne havde VW en stærkt motorsportsinteresseret topchef, som ønskede en ny VW sportsvogn. VW tilbød i sin tid den sportsligt udseende Karmann Ghia, som i bund og grund var en VW Type 1, iklædt et smukt karroseri fra det italienske designhus Ghia. Karmann Ghia var en flot bil, men nogen sportsvogn var den ikke. Da Karmann Ghia udgik af produktion, introducerede VW og Porsche i fællesskab Porsche 914, som blev udbudt af begge parter. Porsche kaldte slet og ret bilen for Porsche 914, og leverede den med en 2-liters boxermotor fra 911 med 6 cylindre og 130HK. I VW trim hed bilen VW/Porsche og blev udstyret med en tunet 1,7-liter boxermotor med 4-cylindre og 80HK. Dette joint venture var en gigantsucces for VW og en ditto fiasko for Porsche. Den ellers ret innovative bil med centermotor blev nedgjort af Porsche fantatikere. VW kunderne, derimod havde intet mod det image boost som lå i at køre i en VW som reelt var en Porsche.

Afløseren

Nu ønskede VW chefen at tilbyde en afløser for VW/Porsche 914, og opgaven til Porsche lød på at skabe en prisbillig sportsvogn, baseret på komponenter som allerede var i brug hos VW, Audi og Porsche.

Projekt 425 blev søsat og de to automobilproducenter samarbejdede nært om at skabe den nye bil. Opgaven var bunden, således at forstå at den nye bil skulle bygges af komponenter som allerede var på hylderne. Lidt ligesom den gang at Ford udviklede Mustang modellen. Det havde den fordel at prisen kunne holdes i ave, men omvendt ville det lægge en dæmper på bilens præstationer.

Efter et dyk i VW/Audi rodekassen, fandt Porsche-folkene en række stumper, som egnede sig til opgaven. Blandt andet fandt de en nykonstrueret Audi motor, der skulle gøre tjeneste i den helt nye, forhjulstrukne Audi 100. Der var tale om en særdeles robust motor, der senere skulle finde vej til så mærkelige biler som VW's LT varevogn og amerikanske AMC Gremlin. På daværende tidspunkt var det ikke afgjort hvor i bilen, motoren skulle ligge, og på hvilke hjul den skulle trække. Man overvejede forhjulstræk, men droppede idéen, da der allerede dengang var planer om kraftigere udgaver af modellen. Samtidig mente man, at forhjulstræk og sportsvogn var to uforenelige størrelser.

Fantastisk balance

Valget faldt derfor på frontmotor og baghjulstræk. Samtidig begik man en veritabel genistreg. Gearkassen, som i første omgang også kom fra Audi, blev placeret bag bagakslen. Det medførte en vægtfordeling på 49:51, og skabte en helt fantastisk balance i bilen. I den forbindelse kan man ikke lade være med at more sig over, at Porsche alligevel fik en vital del placeret bag bakakslen. Kunne det ikke være motoren, måtte det blive gearkassen!

Forhjulsophænget blev taget fra en VW Golf, der netop havde haft verdenspremiere. Baghjulsophænget kom fra en VW Type 1. Føromtalte Audi motor blev kraftigt modificeret og forsynet med mekanisk indsprøjtning fra Bosch.

Interiøret stod Porsche selv for, dog med flittig brug af knapper og kontakter fra VW. Således er lyskontakter, dørgreb og stilkekontakter hentet fra en Golf 1.

Det færdige resultat var en i de flestes øjne smuk og klassisk 2+2 GT bil.

Energikrisen

Samtidig med at projekt 425 blev færdiggjort, indtraf energikrisen. Den sportsvogns-interesserede VW-chef blev udskiftet med en mere rationel afløser, der som noget af det første, aflivede Projekt 425. Han mente ikke at tiden var inde til prestige-orienterede biler. Tidens frække ord var benzinøkonomi, og intet ville passe dårligere til VW's minimalisme image end en sportsvogn. Han ønskede i stedet at satse på Boblens afløser, VW Golf, og ønskede ikke at tage øjnene fra bolden ved at holde mere eller mindre eksotiske projekter i luften. Set i bakspejlet traf han den rigtige beslutning, for Golf blev som alle ved, bilen som reddede VW.

Nu stod Porsche med en produktionsklar bil, men kunden var sprunget målet. Hvem der traf beslutningen om at Porsche skulle fremstille bilen selv, og sælge den i eget navn, vides ikke. Men enden på det hele blev, at bilen gik i produktion som Porsche 924 på en Audi-fabrik i Neckarsulm. Fabrikken i Neckarsulm var truet af lukning, og blev på denne måde reddet på målstregen.

I sommeren 1976 præsenterede Porsche verden for den nye og revolutionerende 924 model. Porsche kendere vil huske 1976 som året, hvor fabrikken indførte helgalvanisering af alle dens biler, og også 924 var fra starten gjort langtidsholdbar og godt beskyttet mod rust og tæring.

To udgaver

Der blev i første omgang fremstillet to udgaver; En USA model og en Europa model. Europa modellen havde 125 HK og nåede en topfart på 205 km/t. Accelerationen fra 0-100 var overstået på 9,9 sekunder. Pæne tal i 1976, og faktisk bedre end en Golf GTI anno 1995. USA-modellen derimod, var tilpasset de strenge Californiske miljøkrav, og måtte nøjes med sølle 95 HK. Alligevel kunne denne udgave køre 185 km/t og accelerere fra 0-100 på små 12 sekunder. Som noget nyt for Porsche, kunne man bestille sin 924 med en 3-trins automatgearkasse, men det var mest amerikanske kunder som på denne måde valgte, at tage brodden fuldstændig af bilen.

924 fik en blandet modtagelse. Motorpressen havde næsten kun godt at sige om nyheden, mens inkarnerede Porsche fanatikere tog afstand fra denne hybridbil. En rigtig Porsche havde vandkølet boxermotor, og motoren lå bag bagakslen. Men en 924 kunne noget, som hverken 911 eller 356 kunne prale af; Den kunne køres lynhurtigt på grænsen, uden at man behøvede frygte en dramatisk udskridning. Faktisk regnes 924 idag som den bedste handling car, Porsche nogensinde har produceret.

Det vigtigste for Porsche var dog, at kunderne, specielt de amerikanske, var vilde med bilen. I de 11 år 924 blev produceret, blev der solgt over 100.000 eksemplarer. Eller noget der svarer til 30-40% af Porsche samlede bilproduktion i perioden. Enhver der har kørt i en standard 924'er kan fornemme, at bilen har potentiale til meget mere end de 125 HK kan præstere.

Turboudgave

Det indså Porsche fra starten, og allerede i 1979 var man klar med en turboladet udgave. Pludselig ydede bilen 170 HK, og var med et slag lige så hurtig som en 911SC. Dermed forstummede en del af kritikken. I 1981 præsenterede Porsche to nye udgaver af 924. En ny turbo med 177 HK og en specialudgave kaldet 924 Carrera GT. Sidstnævnte havde udover turbolader også en intercooler, og var forsynet med udbyggede skærme og spoilere, og blev leveret med de berømte Fuchs fælge fra 911-modellerne. Carrera GT blev kun bygget i 400 eksemplarer, og er idag ekstremt eftertragtet.

Alle var på det tidspunkt enige om at Carrera GT på enhver måde var en bedre bil end den karismatiske 911'er. Den var nemmere at køre - såvel i dagligdagen som racerbanen. Et par modificerede Carrera GT'er deltog da også med stor succes i Le Mans. Carrera GT til stod i høj grad fadder til den senere 944, og man skal se godt efter for at spotte forskellen på Carrera GT og 944.

Den sidste 2-liters 924 rullede af samlebåndet i 1985, og blev afløst af 924S, som slet og ret var en Porsche 944 i 924-klæder. Motoren var Porsches egen 4-cylindrede, 2,5 liters i en neddroslet udgave. Den ydede 150 HK, og blev produceret frem til 1987. Herefter var det uigenkaldeligt slut for en bil, som havde været en stor salgssucces for Porsche og som samtidig havde givet fabrikken en masse erfaringer i fremstilling af biler med konvensionel opbygning. Erfaringer som senere mundede ud i biler som 928, 944 og 968.

Alligevel blev 924 aldrig rigtig taget i ed. Den dag i dag kæmper bilen med øgenavne som Rich man's Audi, Arbeiter Porsche o.s.v. Senest skrev det danske blad Sportscar, at 924 burde forbigåes i tavshed. En helt urimelig kritik og et respektløst angreb på en bil som mere end reddede Porsche som selvstændig bilproducent. Det er ikke fair at sammenligne 924 med 944 eller 911. Samlign hellere med andre sportsvogne fra 1970'erne som Matra Simca Bagheera, Triumph TR7, Fiat X 1/9, Mazda RX7 og Opel GT. Det var nemlig i dette markedssegment at bilen befandt sig.

Tænk også på Porsches lange tradition for at bygge biler, baseret på VW-dele. Man må ikke glemme at den legendariske Porsche 356 i bund og grund var baseret på VW Type 1, og at de to bilproducenter har samarbejdet i al den tid Porsche har eksisteret som bilmærke. Ganske vist finder man mange basisdele fra VW og Audi, når man dissekerer en 924. Porsches store viden om sportsvogne fornægter sig dog ikke, og der er helt tydeligt tilført en masse af denne viden i konstruktionen af 924.

Porsche Centrum mener:

924 bliver ikke behandlet efter fortjeneste! 924 - er det ikke den med Audi motor ?? Et ofte stillet spørgsmål, hvortil der kun findes ét svar. Jo, men hvad er der i vejen med Audi? At blive hånet for at være baseret på komponenter fra et af verdens bedste bilmærker er da ikke så slemt. Vi har mange kunder, som år efter år stædigt holder fast i deres 924, og som aldrig kunne drømme om at køre i andet.

Til dig som gerne vil køre Porsche for langt under 100.000 kr., er 924 det perfekte valg.